Laikysenos tipai

Laikysena yra mūsų individualumo ženklas. Kiekvienas iš esmės turime skirtingą laikyseną. Esu girdėjęs palyginimą, kad tai yra mūsų parašas, kuriuo pasirašome į visus svarbius dokumentus. Vienas ir nepakartojamas. Tačiau rašydamas šį straipsnį, stengiuosi aprašyti bendrus dalykus, kurie tiktų daugumai žmonių. Todėl pristatysiu PAGRINDINIUS laikysenos tipus bei jų ypatumus. Sužinosite, kurių raumenų elastingumas gali būti sumažėjęs, o kurių padidėjęs, kurie raumenys yra per daug aktyvūs, o kurie gali būti nusilpę bei kurias vietas reikėtų koreguoti.

Skirtingi laikysenos tipai
Skirtingi laikysenos tipai

“Laikysena yra mūsų individualumo ženklas. Kiekvienas iš esmės turime skirtingą laikyseną. ” 

Laikysenos tipai

Yra išskiriami 5 pagrindiniai laikysenos tipai. Gal pavyks atrasti ir save? O atradus imtis veiksmų ir keliauti link optimalios laikysenos!

Bet dar prieš tai… jeigu nesi skaitęs pilno straipsnio apie laikyseną, siūlau perskaityti jį pirmiau. Straipsnį apie laikyseną gali rasti paspaudęs čia.

Padidėjusios lordozės laikysena

Padidėjusios lordozės laikysena nuo optimalios laikysenos skiriasi tuom, kad juosmeninėje stuburo dalyje padidėja lordozės linkis ir atsiranda priekinis dubens pasvirimas. O padidėjęs priekinis dubens pasvirimas pakeičia neutralią kojų sąnarių padėtį. Tokiu atveju šlaunikaulis būna lenkime, o kelių sąnariai pertiesiami. Dėl padidėjusio juosmeninio linkio didesnė apkrova tenka facetiniams slankstelių sąnariams, o dėl pasislinkusios kūno ašies padidėja priekinės kelio sąnario dalies apkrova.

Padidėjusios lordozės laikysenos tipas
Padidėjusios lordozės laikysena

Galimi raumenų disbalansai

Pilvo preso, didžiojo bei viduriniojo sėdmens ir užpakalinės šlaunies raumenų grupės yra išilgėjusios. Vienas pagrindinių raumenų stabilizuojančių juosmenį dažnai būna neaktyvus – didysis sėdmens raumuo. Dėl šios priežasties užpakalinės šlaunies raumenų grupės raumenys linkę įsitempti, nes turi kompensuoti silpnus didžiojo sėdmens raumenis.

Kvadratinis juosmens, klubinis juosmens, tempiamasis plačiosios fascijos ir tiesusis šlaunies raumuo yra sutrumpėję. Nagrinėjant klubinio juosmens raumens aktyvumą reikėtų žinoti tai, kad šį raumenį sudaro dvi dalys – klubinė dalis (linkusi būti neaktyvi) ir juosmens dalis (linkusi būti per daug aktyvi). Taip pat yra ir su kvadratiniu juosmens raumeniu, jį sudaro vidinė (linkusi būti neaktyvi), kuri stabilizuoja stuburą ir šoninė (linkusi būti per daug aktyvi) dalis, kuri atlieka stuburo judesius. Tiesusis nugaros raumuo turėtų būti sutrumpėjęs, tačiau ne visada. Tai labai priklauso nuo to, kiek laiko žmogus praleidžia sėdėdamas susikūprinęs. Ir dėl pertiestos kelių padėties bei pėdos lenkimo trigalvis blauzdos raumuo sutrumpėjęs, tik dvilypis raumuo (paviršinė trigalvio blauzdos raumens dalis) linkęs būti per daug aktyvus, o plekšninis (gilioji trigalvio blauzdos raumens dalis) linkęs būti neaktyvus.

Padidėjusios kifozės laikysena

Padidėjusios kifozės laikysenos metu būna padidėjęs stuburo krūtininės dalies linkis, galva išstumta į priekį, sumažėjusi apatinės kaklinės dalies lordozė, bet padidėjusi viršutinės kaklinės dalies lordozė, o pečiai būna atsikišę į priekį.

Padidėjusios kifozės laikysenos tipas
Padidėjusios kifozės laikysena

Galimi raumenų disbalansai

Žmonėms, turintiems padidėjusią kifozės laikyseną, yra išilgėję ir nusilpe tarpumenčio raumenys – tiesusis nugaros (krūtininės dalies), rombiniai, priekinis dantytasis bei trapecijos (apatinė ir vidurinė dalis) raumenys. Juos liečiant dažnai jie būna skausmingi, bet šių raumenų nereikia masažuoti ar kokiu nors kitu būdu atpalaiduoti. O sutrumpėję – pakauškauliniai, galvos sukamasis, laiptiniai ir  krūtinės raumenys. Plačiojo nugaros raumens prisitvirtinimo vieta prie pečių lanko bus sutrumpėjusi dėl atsikišusių pečių ir žasto vidinės rotacijos, o kita raumens dalis, kuri tvirtinasi prie stuburo bus išilgėjusi dėl padidėjusios krūtininės kifozės.

Padidėjusios kifozės-lordozės laikysena

Dalis žmonių turi prieš tai minėtų dviejų laikysenų junginį. Ir tikėtinas raumenų disbalansas būna panašus. Tik šiuo atveju reikėtų atkreipti dėmesį į pilvo preso raumenis. Apatinė pilvo preso dalis bus išilgėjusi, o viršutinė sutrumpėjusi.

Padidėjusios kifozės ir lordozės laikysenos tipas
Padidėjusios kifozės-lordozės laikysena

Plokščios nugaros laikysena

Plokščios laikysenos metu stuburo linkiai būna sumažėję. Sumažėja apatinės nugaros dalies lordozės linkis ir apatinės krūtininės nugaros dalies kifozės linkis. Tokiu atveju nugara pasidaro plokščia. Be to, kaip kompensacija ties stuburo perėjimu iš nugaros į kaklą gali formuotis kuprelė. Dubuo dažniausiai būna neutralioje padėtyje arba šiek tiek pasviręs atgal, o galva gali būti atsikišusi į priekį.

Galimi raumenų disbalansai

Dažniausiai būna išilgėjusi tiesiamojo nugaros raumens juosmeninė dalis, klubinis juosmens, tiesusis šlaunies ir tempiamasis plačiosios fascijos raumuo. Klubinis raumuo dažnai būna neaktyvus, o juosmens ir tiesusis šlaunies raumenys per daug aktyvūs. Didysis sėdmens raumuo sutrumpėjęs ir neaktyvus, o užpakalinės šlaunies grupės raumenys taip pat yra sutrumpėję, tačiau per daug aktyvūs.

Plokščios nugaros laikysenos tipas
Plokščios nugaros laikysena

Atsilošusio atgal laikysena

Taip pat šis laikysenos tipas gali būti apibūdinamas kaip pakumpusi laikysena. Pakumpusios laikysenos metu dubuo būna priekyje, dubens pasvirimas būna neutralioje padėtyje arba sumažėjęs, krūtininės nugaros dalies kifozės linkis išilgėja iki pat juosmens, o juosmeninė lordozė sutrumpėja. Tokiai laikysenai būdinga, kad dubuo būna labiau priekyje nei galva. Tačiau žmogus kompensuodamas atsilošimą atgal bando galvą išstumti į priekį. Tokios laikysenos metu stipriai apkraunamas stuburas ir klubų sąnariai.

Galimi raumenų disbalansai

Tokios laikysenos metu išilgėjęs būna tiesiamasis nugaros raumuo (viršutinė krūtininė ir juosmenis dalis), raumenys stabilizuojantys mentę (priekinis dantytasis, apatinė ir vidurinė trapecijos dalis, rombiniai raumenys), pilvo preso raumenys (apatinė dalis), raumenys lenkiantys šlaunį (klubinis juosmens, tempiamasis plačiosios fascijos ir tiesusis šlaunies raumuo).

O sutrumpėję turėtų būti pakauškauliniai, galvos sukamasis, laiptiniai, krūtinės raumenys, tiesiamasis nugaros (juosmeninė apatinė dalis), pilvo preso (viršutinė dalis), didysis sėdmens ir užpakalinės šlaunies grupės raumenys.

Atsilošusio atgal laikysenos tipas
Atsilošusio atgal laikysena

Apibendrinimas

Kiekvieno žmogaus laikyseną yra skirtingą, tačiau yra labiausiai paplitę 5 laikysenos tipai – padidėjusios lordozės, kifozės, lordozės-kifozės, plokščios nugaros ir atsilošusio atgal laikysena. Skirtingų laikysenų metu vieni raumenys linkę būti labiau įsitempę, o kiti atsipalaidavę bei vieni linkę būti labiau aktyvūs, o kiti pasyvūs. Todėl atliekant pratimus reikia atsižvelgti į laikyseną. 

Dominykas Pakarklis

optimistas, fiziškai aktyvus žmogus, kineziterapeutas

Sek mus socialiniuose tinkluose

Close Menu